XV Mostra Oberta de Poesia a Alcanar

La Mostra Oberta de Poesia a Alcanar és una trobada poètica que acull diverses tendències poètiques al voltant del Dia Mundial de la Poesia

dissabte, 16 de gener del 2016

Toni Bel Queralt


Ara el teu em ve a mi



El ploure torna la raó als pobres del Rocall,

pels ignorants: pedra. Pels sabuts: orígen.

Quanta veritat, mare!!! Ara lo teu em ve a mi:

—Fill, l´aigua, per on passa, sempre se´n recorda.




A l´estació del taronger l´aigua no ens fa tremolar.

I el fred, tapats en bona palla, no un, sinó fins a quatre.

L´amor, geranis i xiquetes pels carrers, a la primavera.

Ah!!! i la coveta, les parets amples sofoquen la calor.




La vista, la millor: d´Irta al Delta, un món.

Jo allí, sense xiqueta, m´he enamorat de la vida.

A baix les dones són especials, planeres, diria.

“Rocallenc, queda´t il·luminat al teu Mirador.”




I penso i sento, als pobres del Rocall he dit?

Poble només n´he viscut un, en coneixo més.

Al meu, de moneda: a dalt, pobres; i a baix, rics,

però de cor tenim lo nostre tresor: vida al carrer.




I quina vida, mare!!! Ara lo teu em ve a mi.

“Quan seré gran, les escales no pujaré.”

I arri, paquetets, i a la planta baixa tots a viure.

I gran t´has fet, mare: quanta raó, de tant patiment.




Si l´entrada de casa parlés, escriptors faltarien;

si el cantó de la fresqueta despertés de l´oblit

els guionistas, dropos, la imaginació a l´atur.

Dos racons de les meues tardes i nits d´estiu.




Però entrada i fresqueta, mare, no hi són

les nostres nits!! M´enyoro d´allò teu i meu.

Tinc ràbia de créixer sense la vida al carrer.

Mare tinc por, perquè ara lo teu em ve a mi.




Només ràbia, i plors, només quietud a la nit;

només aigua que saps que no pararà, punyeta!!!

Que algú face que pare, les meues tietes,

els meus amics, els meus germans, però no volen.

I de sobte tu, mare: “Vivim al Rocall, fill, aquí dalt

l´aigua corre com la vida i l´hem de saber deixar passar;

veure-la amb els ulls, sentir-la amb el cor,

odiar-la amb el cap i, si cal, donar-la per altri.




Allí baix no corre, s´atura i es fa espessa

creue-me es bo que siga així, pels arbres,

per l´hort, per, en definitiva, donar-nos vida,

però, fill, per a l´home de baix és malaltissa.”




I sí, i com passa, i com corre, i no para.

Em costa, i em pesa, però sí, ara ho entenc:

la teua entrada, la teua fresqueta, la teua raó.



Ara, mare, ara puc dir: Ara el teu em ve a mi.




0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici